Ostlänken stärker logistiska läget

Starkare tillväxtkraft i East Sweden med den dubbelspåriga höghastighetsjärnvägen Ostlänken. Det är en av förväntningarna när järnvägen utvecklas. Den del av Sverige vi kallar East Sweden får ett ännu skarpare läge och en närmare anknytning till Sveriges snabbast växande region – Stockholm.
Ostlänken kommer att knyta samman Linköping och Norrköping med Nyköping, Skavsta och Vagnhärad och i förlängningen Södertälje och Stockholm. Resan från Linköping till Stockholm går på en timme. Det öppnar upp helt nya möjligheter för livet, var vill du bo och var vill du jobba?
Hållbara transporter med mervärde
Med Ostlänken får den nuvarande järnvägen avlastning och större kapacitet för gods och pendling. Mer hållbara resor, fler hållbara transporter. Startskottet gick när bygget av Kardonbanan kom igång 2017 – en ny järnvägsanslutning till expansiva Händelö och Norrköpings hamn som invigdes i februari 2021. Ett starkt logistiskt läge blir ännu starkare.
Ostlänken beräknas skapa 25 000 årsarbeten i regionen. Som en del av överenskommelserna kring Ostlänken ska till exempel över 30 000 bostäder byggas i Linköping och Norrköping fram till 2035.
East Sweden Infra Cluster
För att maximera effekten av Ostlänken och alla andra stora infrastrukturprojekt som är på gång finns East Sweden Infra Cluster. Ett affärsnätverk som samlar företagare inom samhällsbyggnad och andra branscher. Det ska vara enkelt att vara uppdaterad och hänga med när jobben kommer. Tillsammans är nätverket ett starkt erbjudande av lokala företag när Ostlänken, och andra infrastruktursatsningar, utvecklar framtidens tillväxtregion.
Vi har sagt det förut, East Sweden tar sin utgångspunkt i Östergötland, men vi är inte så noga med exakt hur kartan ser ut. För innovationskraft flyttar gränser.
Läs mer om East Sweden Infra Cluster Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ostlänken, järnväg för framtiden
Ostlänken är den första delen i ett framtida höghastighetsnät mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.
Klart – slut
Successiv byggstart 2017-2021. Beräknas vara färdig 2033-2035.
Ostlänken blir
15 mil ny dubbelspårig höghastighetsjärnväg.
På 15 mil byggs
200 broar och 20 kilometer tunnlar.
Korta restider
Linköping – Stockholm 60 minuter
Läs mer om kommunikationer och logistik i East Sweden.
Läs mer om Ostlänken på Trafikverkets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Senast uppdaterad